Jukka Wallin Si vis pacem, para bellum

Kaikki blogit puheenaiheesta Kameravalvonta

Nopeusrajoitukset - keskustelunavaus vai liikennesääntö

Nopeusrajoitukset ja varsinkin kameravalvonta ovat jälleen kevään koittaessa herättäneet runsaasti kannanottoja. Näkevätpä innokkaimmat kannanottajat nopeusrajoituksissa holhousyhteiskunnan tai jopa sosialismin piirteitä. Vaikea tosin on nähdä noiden asioiden yhteyttä.

Eräänä näkemyksenä on tuotu esille, että vain eläkeläiset ehtivät noudattamaan rajoituksia ja joidenkin mielestä nopeusrajoitusten noudattaminen on käytännössä jopa mahdotonta. Tarkemmin he eivät ole kantaansa perustelleet.

Automaattisesta nopeusvalvonnasta eli peltipoliiseista

Nyt uudet tulevat peltipoliisit mittaavat ajoneuvojen nopeutta tracking radar -tutkatekniikalla, kun nykyiset toimivat asfaltin alle asennetun silmukan avulla. Tutka seuraa ajoneuvon aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä. Ylinopeudesta se ottaa kuvan ja lähettää sen langattomasti eteenpäin.

Ne peltipoliisit, tarkoituksellisia sakkorysiökö, vai liikenteen turvaajia?

Täällä meillä uskaltautui rivipoliisimies arvostelemaan peltipoliisien sijottamista, hyvin helposti sakkoa rysähtää ja jopa vaaratilanteita syntyy.

Heti johtoportaasta ärähdettiin, että virkamiehen on ajateltava mitä suustaan päästää.

 

Pisti miettimään ja tarkkailemaan.

Kyllähän poliisimies on oikeassa. Meilläkin täällä on usea kamera ovelasti mutkan takan ja vähän ennen kameraa alkaa 60 nopeusrajoitus.

Opettajakamera

Koska poliisilla on käytössään ns. haalarikamera työssä oman ja asiakkaan oikeusturvan takaamiseksi mahdollisessa riitatilanteessa, niin miksi ei opettajillakin voisi olla vastaava? Olisiko se sama asia onko se rintapielessä kuvaamassa sitä mitä opettaja näkee, vai  etuosassa jolloin se kuvaa myös tilannetta mikä on opettajan ollessa selin esim. kirjoittaessaan taululle? Tai takaosassa jolloin saadaan kokonaiskuva oppilaiden silmin.

Liikenteen kameravalvonnan tarpeellisuus?

Liikenteen kameravalvontaa on pikkuhiljaa lisätty aivan mahdottomiin. Tästä suuruudenhulluudesta on hyvä tai huono esimerkki Kehä I Helsingissä. Tämän aamuisessa (27. elokuuta) Helsingin sanomissa oli pitkä artikkeli, jossa otettiin kantaa puolesta ja vastaan, kuitenkin niin, että poliisin oma mielipide oli kuitenkin hallitsevin. Suomalaista liikennettä valvotaan vanhoilla metodeilla, vain rangaistuksilla.

Liikenneturvallisuus edellyttää oikeita toimia!

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo kiinnitti huomion oikeisiin asioihin artikkelissaan HS Kotimaa 5.8. koskien liikenneturvallisuutta. Itsekin olen vuosikymmenten varrella pyrkinyt selvittämään päättäjille, mitkä asiat pitää korjata turvallisuuden parantamiseksi teillämme.

Autokameran laillisuus?

Sattuneesta syystä minäkin hankin autokameran. Näppärä vehje, joka alkaa kuvauksen kun käynnistän auton ja lopettaa kun sammutan. Kameran voi hetkessä kääntää kuvamaan myös taaksepäin ja kolarissa se lukitsee kuvat kortille, niin ettei niitä voi poistaa, muuten se tallentaa loopissa eli kortin tultua täyteen pyyhkii pois edellistä, max. muistikortti on 32 gigaa, johon mahtuu 3h 20´videota.

 

Liikenneturvallisuus rahastus on kallista kansantaloudelle

Liikenneturvallisuus rahastus on kallista kansantaloudelle            5.3.2014

Kuulin, että hallitus on asettanut työryhmän uusimaan tieliikenteen turvallisuussäännöksiä.  Ruotsissa huomattiin jo pari vuosikymmentä sitten, että liikenneonnettomuuksien määrä seurasi tarkasti kansantuotteen kasvukäyrää.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä