*

Jukka Wallin Si vis pacem, para bellum

Kenelle kellot soivat?

 

Viime aikoina on keskusteltu Kirkon asemasta nykyaikaisessa yhteiskunnassa. Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa on keskusteltu (muun muassa 13.joulukuuta 2017 Niko Huttunen) sotilaspappijärjestelmästä. Sotilaspappijärjestelmää kuten myös koko kirkon nykyistä asemaa pitäisi tarkastella kriittisesti. Rehtori Niko Huttunen ottaa kantaa siihen, että sotilaspappijärjestelmä on hyvä säilyttää koska sen toiminta perustuu ”positiivisen uskonnonvapauteen” jota hänen mukaansa ei saa rajoittaa, koska se on ”ihmisoikeus”. Vaikka suurin osa varusmiehistämme tai nykyisin palvelusta suorittavista sotilaistamme, kuuluukin kirkkoon, niin se ei kuitenkaan saisi olla ”kansallisvelvollisuuteen” naamioitua pakollisuutta kuuntelemaan uskonnollista saarnaa, vaan se pitää olla täysin vapaaehtoista. En ymmärrä miksi ruotsinvallan aikainen järjestelmä, jossa kirkko oli tavallisen kansan sortaja, niin sen asema halutaan väenpakolla säilyttää?

 

Otin kantaa ”Erään kansalaisaloitteen anatomia” kirjoituksessani siihen, että meidän nykyisellä kirkolla ja sen papistolla ei ole mitään sellaista tehtävää, jolla se pystyisi perustelemaan olemassa oloaan. Ei mitään sellaista, miksi sen asemaa pitäisi perustuslailla suojella. Suomen evankelisluterilainen kirkko ja ortodoksi kirkko pitää erottaa valtiosta ja myös näiden perustuslaillinen suoja-asema pitää poistaa.

 

Makaaberin näkökulman käsiteltävään aiheeseen tuo Risto Lauhasen mielipidekirjoitus( niin ikään 13.joulukuuta 2017), jossa hän pitää hienona asiana, koska ”osa Vapaussotureista haudattiin sankarihautaan” jatkaa ”sama jatkui vuosien 1939-44 sodissa vainajien toimittaminen sieltä jostakin, vaati kotipitäjän sankarihautaan papistoa”. Tässä näkyy hyvin hänen maailmankatsomus, joka on lievästi sanottuna vääristynyt. Kirkkomme osallistui kansalaissodan aikana omalla toiminnallaan tavallisten ihmisten murhaamiseen ja sen jälkeen murhien peittelyyn. Jatkosodan aikana papistossa ilmeni ”ryssävihaa” ja monet papit siunasivat kirkoissa aseita. Siten tämän järjestelmän ylläpitämistä ei mikään järki syy puolla.

 

Itselleni oli järkytys kuunnella oman sotilaspastorin syyllistäviä oppitunteja, ollessani varusmiehenä Oulun Hiukkavaarassa 1985-86. Ei siinä jos hän olisi pitäytynyt kristillisessä sanomassa, mutta hän käytti niin karkeaa kieltä, että vieläkin ihmettelen, miten hän on yleensäkään päässyt kyseiseen asemaan. Suomi on ollut ja on myös nykyään vielä enemmässä määrin monikulttuurinen yhteiskunta. Siten myös kirkkomme joutuu mukautumaan muun ympärillä olevan yhteiskunnan muutokseen. Pidän hyvin erikoisena, sitä vaatimusta, että yhteiskunnan jotain osaa vaaditaan säilytettäväksi, koska joskus on siunattu sankarivainajia tai on [sarkasmi] hienoa kuunnella piispan saarnaa, joka on tehnyt väitöskirjan itsetyydytyksestä [/sarkasmi]

 

Suomidemokraattien periaateohjelmassa lukee ”Kannatamme evankelis-luterilaisen kirkon erottamista valtiosta. Ev-lut kirkkomme asema on sidottu perustuslakiin, joka nykyaikaisessa yhteiskunnassa ei ole enää tarpeen. Katsomme kirkon käyttävän asemaansa väärin nykyaikana. Rikoslaissa oleva niin sanottu ”Jumalanpilkka” eli uskonrauhan rikkominen, on poistettava,koska nykyaikaisessa yhteiskunnassa tulee olla vapaus arvostella uskontoja ja sen kielteisiä puolia.”

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset