Jukka Wallin Si vis pacem, para bellum

Suvivirsi kielto-vaarallista kehitystä uskonnon varjolla

Apulaisoikeusasiamies Mikko Puumalainen otti kantaa suvivirren kieltämiseksi koulujen päättäjäisissä. Tämä suvivirsi keskustelu tulee esille lähes joka kevät, kun joku tai jotkut tahot pyrkivät itsepintaisesti saamaan sen kiellettäväksi, uskomatonta kylläkin, koko koulujärjestelmän historian ajan kaunis perinne pyritään tukahduttamaan vain tietyn uskonnollisen vähemmistön negatiivisen suhtautumisen pelossa.

Kristillinen uskonto on ollut tähän asti kiinteä osa koulumme opetusta ja myös tätä yhteiskuntaa, joka on ohjannut elämäämme niin sodissa kuin rauhankin aikana. Siis iso osa suomalaisuutta.

Millainen on yhteiskunta joka kieltää omat juurensa ja rikkaan värikkään kulttuurinsa,vain siksi että tietyt piirit haluavat nöyristellä Islamisteja. Onko Islamin ja islamistien pelko niin laajaa, että emme voi harjoittaa omaa uskontoamme ja sen yli 2000 vuotisia perinteitä.

Tätä kehitystä kuvaa myös islamin uskoisille peruskoululaisille suunnattu kirjanen, jossa mainitaan Allahin tehneen Keski-Suomen ja siellä asuvan muslimiyhteisön, jotka teurastavat karjaa Halal tavan mukaisesti. Maallisen lain mukaan se on kielletty, kaikissa olosuhteissa. Ja metsää kasvatetaan myös islamin oppien mukaisesti. Tosielämässä meillä Suomessa on aikaisempina vuosina ollut tapauksia, joissa metsänkasvatusta on jouduttu selvittelemään jopa ainakorkeimpaa oikeutta myöten, vain siksi kun paikallinen metsänhoitoyhdistys(aikaisemmin piirimetsäyhdistys) on kokenut olevansa ylin päättävä taho, miten metsää pitää kasvattaa, vaikka joku toinen omistaa metsän. Siten meillä on Allahiakin korkeammat tahot, jotka määräävät miten yksityisessä metsässä saa tehdä tai jättää tekemättä.

Samaan aikaan kun kristillisiä perinteitä on peruskouluissa supistettu ja näiden arvoja vaalivia vainottu, niin islamin harjoittamista kouluissa on helpotettu. Jokaisessa Helsingin kaupungin koulussa oli se peruskoulun ala-ja yläaste, ammattikoulu tai lukio, niin siellä on rukoushuone islamin harjoittamista varten. Siis kun islamin uskoinen haluaa mennä rukoilemaan niille löytyy paikka tai soppi jossa voi kumartaa mekkaan päin. Mutta, meidän muiden on mentävä joulukirkkoon pitkiäkin matkoja vain siksi että kouluissa ei saa olla uskonnollisia tiloja kristityille.

Kun yhteiskuntamme perustuu tasa-arvoon ja se pitäisi myös näkyä kaikkialla ja kaikille. Meidän kouluihin pitää järjestää jokaiselle uskontokunnille oma huone tai soppi, jossa he voivat harjoittaa uskontonsa mukaista riittejä.  

 

29.3.2014 Päivitetty metsän kasvatukseen liittyvä osuus.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kuoppari kuva
Ari Kuoppa-aho

Mitkä ihmeen "omat juuret"? Kristinusko on vierasperäinen tulokas, siinä missä sen sukulaisuskonto Islam. Kristinusko vieläpä tuotu tänne väkivalloin.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

http://www.lihatiedotus.fi/www/fi/lihatuotanto/teu...

Hala-teurastus on muuten Suomen laissa sallittu, eläin täytyy vain tainnuttaa ennen teurastusta.

Suvivirsi-jutun taustalla eivät ole nyt tällä kertaa muslimit vaikka kuinka blogisti itselleen niin uskottelee.

Oikeastaan koko tämä uusin Suvivirsi-kieltokohu on tuulesta temmattu juttu ainakin Puumalaisen osalta.

Apulaisoikeuskanslerin kohuttu "suvivirsipäätös", jossa ei edes mainittu Suvivirttä, koski juuri tällaisesta tilanteesta jätettyä kantelua;

http://vapaa-ajattelijat.fi/node/346

Jonne Sirén

En halua nöyristellä minkään satukirjan taikaolennon suuntaan. Koskee niin kotikutoisia kuin ulkoa tuotuja, ja loppujen lopuksi se nykyinen kotoinenkin on tuontitavaraa.

Valitettavasti tätä mahdollisuutta olla haluton ei suotu minulle etenkään ala-asteella jossa sitä eniten olisi tarvittu, kun luokanopettaja oli hieman tulisilmäisempi ison kirjan fani. Voi sitä tulen, tappuran ja tulikiven määrään mitä meille esi-teineille kaadettiin niskaan. Tänään siitä saisi virkasyytteenm, 80-luvun puolivälissä asiaa hyssyteltiin ettei "kouluyhteisön" vene keikkuisi hallitsemattomasti.

Toisaalta, jos joku agno-ateisti vetää herneet nenään jostain suvivirrestä tai joulukuvaelmasta ja alkaa itkemään asiasta julkisesti/näyttämään pahastuneisuusloukkaantuneisuuttaan, niin voisi kysyä että saiko huomiota lapsuusaikoinaan tarpeeksi. Ei ne pari kierrosta vuodessa tuota loitsuamista tee enää uskovaiseksi, korvafunktion-in/out on erittäin hyvä metodi sovellettavaksi tässä.

Periaatteessa tunnustuksellinen opetus on lopettu aikoja sitten, mutta mitä koulukkaani kirjoja katselen niin vielä on matkaa neutraaliin uskonto/kulttuuritietoon. Aika hoitaa tämänkin pois, mutta ei siitä tarvitse peliverkkareita repiä - kotona voi sanoa suoraan lapsille ettei usko ja lapsenkin on hyvä miettiä tätä asiaa vasta aikuisena. Meillä kyllä tulee olemaan pienet nurinat tytön ollessa teini-ikäinen, saako hän osallistua riparille vai ei.

Toimituksen poiminnat